مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

اشک رز ( کارو)

 شعر :اشک رز

 

شاعر : کارو

 

کارو شاعر و نثر نویس معاصر ، برادر خواننده معروف ویگن در سال 1306 ه.ش در همدان دیده به جهان گشود این شاعر نه چندان نامی اما برای اهل هنر آشنا مضمون بیشتر اشعارش دردهای اجتماعی است که فقر در آنها بیدادمیکند.کتاب معروف او سکوت سرد است که در سال 1334 به نثر و نظم درآورده و به چاپ رسانده از باقی آثارش نامه ها- خاطرات- گورکن را می توان نام برد.
این شاعر حساس بنا به گفته ای در همان سال 1334 بعد از نوشتن یک وصیت نامه در سن 28 سالگی دست به خود کشی زد که خود از آن به 280 سال رنج و مشقت یاد می کند .

در گوشه ای از این وصیت نامه آمده است: می دانم پس از مرگم ثروتمندی ، از میان ثروتمندان شهر ما پیدا خواهد شد که لاشه مرا بخاطر اضافه کردن شهرتی بر شهرتهای کذائی خود، به خاک بسپارد....

...اما نه ! ثروتمندان محترم!؟... لطفا مرا با پول خود ، به خاک نسپارید!... لاشه مرا با کارد آشپزخانه ی رنگ و رو رفته مان، که قلمتراش مداد شبهای نویسندگی من است، در هم بدرید! و پاره های سرگردان لاشه ی مرا در پست ترین نقاط شهر، به سگها بسپارید ...! من می خواهم ، از لاشه من ، چندین سگ گرسنه سیر شود... شما آدمکهای کمتر از سگ ، که هیچ انسان گرسنه ای از درگاهتان سیر نشد!...

من میمیرم ... اما مرگ من ، مرگ زندگی من نیست! مرگ من ، انتقامی است که زندگی من ، از جعل کننده ی نام خودش می گیرد؟. من میمیرم تا زندگی زیر دست و پای مرگ نمیرد!... مرگ من، عصیان یک زندگی است که نمی خواهد بمیرد...!

 

 

 

اشک رز


دلم از این همه گرفتاری، این همه خونخواری و

تبهکاری ، گرفته بود.

رفتم سراغ دوستم .....گفتم:

بیا بخاطر یک لحظه فراموشی ، پیمانه ای چند

" می" بزنیم.

بزیر درخت رزی که تنها درخت خانه ی ما بود،

پناه بردیم . هنوز اولین پیمانه ی شراب را سر نکشیده

بودم که یک:

 قطره آب ،

از شکستگی یک شاخه ی سر شکسته ،

بدامانم فرو غلطید .....با تعجب از دوستم

پرسیدم:

این قطره چه بود؟

از کجا بارید؟

در آسمانها که از " ابر" خبری نیست.

دوستم پاسخی داد ، که روحم را تکان داد

 

گفت: درخت رز است که گریه می کند!

می خواهد به ما بفهماند که:

بی انصاف ها ،

لا اقل خون مرا جلوی چشم من نخورید!

نظرات 13 + ارسال نظر
سمیر پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1387 ساعت 13:20 http://www.daftareeshghnevis.blogsky.com/

سلام مجتبی جان
با کمال میل لینک شما رو تو جمع عشق نویسان ثبت میکنم
یا حق

محمد جمعه 13 اردیبهشت 1387 ساعت 18:53 http://bestlove2007.blogsky.com

سلا م دوست خوبم
شعر اشک رز واقعا قشنگه بازم از کارو و زنده یاد خسرو گلسرخی (اگه چیزی بتونی ازش پیدا کنی بنویس)
هم اکنون نیازمند نوشته های سبزت هستیم
من لینکیدمت.....شما................؟

محمد

محمد چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 17:50 http://bestlove2007.blogsky.com

سلام
خوبی چرا دیر به دیر آپ میکنی
اومدم ولی ....
شاد باشی

سمیر چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 ساعت 23:13 http://www.daftareeshghnevis.blogsky.com/

سال ها با یادتان میزیستم
آمدم تا کس نگوید نیستم
..................................
یا حق

سمیر جمعه 20 اردیبهشت 1387 ساعت 00:35 http://www.daftareeshghnevis.blogsky.com/

ای که برای من٬ آغاز و پایانی......در این دم آخر٬ حالم نمی دانی

ای بی وفا با من٬تنها چرا رفتی......عشقت رها کردی٬از چه به آسانی

من بی تو می میرم٬ای علت بودن......
.................................................
یا حق

سودا سه‌شنبه 24 اردیبهشت 1387 ساعت 14:52 http://www.sevda200006.blogfa.com/

کوچکی دنیای کوچک مال تو
من نمیخواهم عروسک مال تو
موفق باشی

سوگند یکشنبه 6 مرداد 1387 ساعت 17:41

بسیار عالی ممنونم از اینکه این نوشتهرو توی وبلاگتون گذاشتید

حسین جمعه 22 شهریور 1387 ساعت 09:52

من اگر دیوانه ام با زندگی بیگانه ام
مستم یا اگر مدهوش و سر گردان خراب اندر خراب و خانه بر دوش اگر چوب هدایت ندارد تاثیری بر دل صاحب مرده گوشم
به مرگ مادرم مردم شما ای مردم عادی!
در اعماق دل آغشته در خونم
هزاران درد دارم!

درد دارم!

کارو ۱۳۳۲

مشکی رجب یکشنبه 7 مهر 1387 ساعت 10:28

دنیا را طلبیدم وبه جایی نرسیدم

افسوس بر ان اخرت نا طلبیده



(( یا هو))

صالح جمعه 25 دی 1388 ساعت 19:19 http://nomura.blogfa.com

منتظر حظورتون هستم . بسیار عالی بود !!!!

مهیار جمعه 27 خرداد 1390 ساعت 13:26

سلام دوست عزیز!

مطلب وشعرفوق العاده جانداریست

دستتون دردنکند

ممنونم...

payam دوشنبه 28 فروردین 1391 ساعت 23:32

خواهشن اطلاعات غلط نده مردم
کارو دِردِریان (زاده: ۱۳۰۴، همدان - مرگ: چهارشــنبه هــجدهم جولای ۲۰۰۷ ، کالیفرنیای آمریکا) نویسنده و شاعر ایرانی

داریوش شنبه 14 دی 1392 ساعت 17:29 http://hamishe-momen.blogfa.com/

سلام خوبی
وبلاگ خوبی داری
فقط خواستم یه جسارت کنم و بگم کتاب معروف کارو اسمش شکست سکوت نه سکوت سرد البته من این اسم و نشنیدم اگر واقعا این کتاب و داره من نشنیدم ولی شکست سکوتش معروفه که من دارمش
ممنون از وبلاگ خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد