مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

فریاد ( بیاد م- اخوان - ث)

شعر: فریاد

شاعر: مهدی اخوان ثالث

خواننده: استاد شجریان

 

akhavan


مهدی اخوان ثالث  در سال 1307 در مشهد به دنیا آمد . وی پس از تحصیل در رشته آهنگرى ، هنرستان را به پایان برد و به کار آهنگرى مشغول شد. سپس وارد رشته ادبى دبیرستان شاهرضا شد و در پایان سال به تهران آمد و براى نظام وظیفه معافى دو ساله گرفت و به استخدام آموزش و پرورش روستایى درآمد و براى تدریس به یکى از روستاهاى ورامین رفت. اخوان در سال 1329 با دخترعمویش ازدواج کرد و سال بعد براى کار معلمى به لویزان تهران آمد و در همین سال مجموعه شعرهاى کلاسیکش را که اغلب در قالب غزل بود، با عنوان «ارغنون» منتشر کرد.وی در سال 1332 مدال طلاى مسابقه شعر فستیوال جوانان دموکرات را دریافت کرد و به کشور رومانى دعوت شد که به این سفر نرفت.

 

atash


خانه ام آتش گرفته ست ، آتشی جانسوز.

 هر طرف می سوزد این آتش،

 پرده ها و فرشها را ، تارشان با پود.


من به هر سو می دوم گریان،

 در لهیب آتش پر دود؛

 


وز میان خنده هایم تلخ،

  و خروش گریه ام ناشاد،

از دورن خسته ی سوزان،

می کنم فریاد ، ای فریاد ! ی فریاد!

 


خانه ام آتش گرفته ست ، آتشی بی رحم.

 همچنان می سوزد این آتش ،

نقشهایی را که من بستم به خون دل،

 بر سر و چشم در و دیوار ،

در شب رسوای بی ساحل.

 


وای بر من ، سوزد و سوزد

 غنچه هایی را که پروردم به دشواری،

در دهان گود گلدانها ،

روزهای سخت بیماری.

 

از فراز بامهاشان ، شاد ،

دشمنانم موذیانه خنده های فتحشان بر لب،

بر من آتش به جان ناظر .


در پناه این مشبک شب .


من به هر سو می دوم ،

 گریان ازین بیداد.

 
 
می کنم فریاد ، ای فریاد ! ای فریاد!

 
 
وای بر من ، همچنان می سوزد این آتش  

آنچه دارم یادگار و دفتر و دیوان؛

و آنچه دارد منظر و ایوان.


 من به دستان پر از تاول  

این طرف را می کنم خاموش،

وز لهیب آن روم از هوش؛

ز آندگر سو شعله برخیزد ، به گردش دود.


 تا سحرگاهان ، که می داند، که بود من شود نابود.

 
 
خفته اند این مهربان همسایگانم شاد در بستر،

 صبح از من مانده بر جا مشت خکستر ؛


وای ، ایا هیچ سر بر می کنند از خواب،

مهربان همسایگانم از پی امداد ؟


سوزدم این آتش بیدادگر بنیاد .


می کنم فریاد ، ای فریاد ! ای فریاد!

 

نظرات 6 + ارسال نظر
فخرالدین یکشنبه 12 آبان 1387 ساعت 23:35 http://www.golshahrresiver.blogfa.com

سلام بسیار قوی بود می خوام یک بیوگرافی از خودت بدونم . ممنون می شم.

آگرین شنبه 2 آذر 1387 ساعت 23:55 http://modara.blogsky.com

آقای دریایی
فریاد میکنم که

یاد دوستان قدیمی به خیر.....!!!!

ehsan سه‌شنبه 15 بهمن 1387 ساعت 06:24

سلام جوون.امیدوارم عشق وعلاقه ات به ترانه وشعر پارسی پایداروجاویدباشه وهمت کنی تا مجموعه ای بسیار وسیع تروگرانبهاتر ردیف کنی .برایت امیدشادی وشادابی دارم."وسیع باش و..."

مارال جمعه 30 مرداد 1388 ساعت 20:14

خانه ام آتش گرفته
واقعن همینطور است.

ارمین شنبه 31 مرداد 1388 ساعت 14:25

وقتی شاملو هست صحبت ا ز کسی دیگر بی معنیست

سرگل جمعه 29 مهر 1390 ساعت 12:07

سلام
با تشکر از زحماتتون
میخواستم بپرسم اونایی که شاعرشم قید کردین لینک داونلودشو نزاشتین یا من نمیتونم پیداش کنم!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد