مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

مثــــــل دریا

تارنمای برای دوستداران شعر ، تصنیف و ترانه های ماندگار این سرزمین اهورایی ( لطفاْ ازقلم - فونت- BLotus و یا BZar استفاده کنید )

مرغ سحر

مرغ سحر نام تصنیف مشهوری است که نخستین بار با صدای ملوک ضرابی و بعد با صدای قمرالملوک وزیری اجرا شد. شعر تصنیف مرغ سحر را ملک‌الشعرای بهار سرود و آهنگ آن، در دستگاه ماهور، از مرتضی نی‌داوود است.


یکی از محبوب‌ترین اجراهای این تصنیف از محمدرضا شجریان است که اغلب به خواست مردم در کنسرت‌های شجریان به گوش می‌رسد. البته فرهاد هم سبک دیگری از این تصنیف را اجرا کرد. سبک کلی این تصنیف درون مایه سیاسی بسیار زیبا و دلنشینی دارد.

شعر: مرغ سحر

شاعر: زنده یاد ملک شعرا بهار

تصنیف گر: استاد شجریان و ...

 

مرغ سحر

 

مرغ سحر ناله سرکن،

                         

                                داغ مرا تازه تر کن

 

 ز آه شرربار

 

این قفس را

  

                    بَرشِکَنُ و زیر و زِبَر کن

 

بلبل پَر بسته ز کنج قفس درآ،

 

               نغمهٔ آزادی نوع بشر سرا

 

 وَز نفسی عرصهٔ این خاک توده را

 

                                   پر شرر کن

 

 

 

ظلم ظالم، جور صیاد

 

             آشیانم داده بر باد

 

ای خدا، ای فـلک، ای طبیعت

 

                    شام تاریک ما را سحر کن

 

 

نوبهار است، گل به بار است،

 

          ابر چشمم، ژاله‌بار است

 

این قفس، چون دلم، تنگ و تار است

 

 شعله فکن در قفس ای آه آتشین

 

دست طبیعت گل عمر مرا مچین

 

جانب عاشق نِگَه ‌ای تازه گل از این،

 

                                     بیشتر کن

 

مرغ بیدل

 

         شرح هجران

 

                        مختصر مختصر کن

سنگ قبر آرزو (نفرین)- هوشمند عقیلی

قبلا خیال می کردم این آهنگ رو ویگن خونده اما بکمک برادرم متوجه شدم خوانندش هوشمند عقیلیه. ولی هر کی خونده این آهنگو واقعاً صداش فوق العاده ست و صدای بسیار شبیه به ویگن داره. اگه بازم اشتباه می کنم بهم تذکر بدین. راستی تا یادم نرفته فک کنم اصل آهنگ برای آقای آرتـــوش باشه درسته که بسیار زیبا خوندن اما من با صدای هوشمند عقیلی بیشتر لذت می برم. اما راجع به شاعرش، شنیدم که خود آقای آرتوش بودند.

 


شعر: سنگ قبر آرزو (نفرین)

شاعر: آرتوش ؟؟؟

خواننده : هـــوشمند عقیـــلی


 پخش آنلاین و دانلود آهنگ با صدای هوشمند عقیلی


 

آسمان چشم او آینه کیست
                            آن که چون آینه با من روبرو بود


درد و نفرین درد و نفرین بر سفر باد
                          سرنوشت این جدایی دست او بود


آه.....................................

گریه مکن که سرنوشت
                       گر مرا از تو جدا کرد


عاقبت دلهای ما
                          با غم هم آشنا کرد
                                                      با غم هم آشنا کرد


چهره اش آینه کیست
                      آنکه با من روبرو بود


درد و نفرین بر سفر
                   این گناه از دست او بود
                                                این گناه از دست او بود


ای شکسته خاطر من

                     روزگارت شادمان باد


ای درخت پرگل من                      نو بهارت ارغوان باد


ای دلت خورشید خندان سینه تاریک من                       سنگ قبر آرزو بود
                                                                                                                 سنگ قبر آرزو بود



آنچه کردی با دل من                   قصهُ سنگ و سبو بود


من گلی پژمرده بودم           گر تو را صد رنگ و بو بود


ای دلت خورشید خندان سینه تاریک من                     سنگ قبر آرزو بود
                                                                                                                   سنگ قبر آرزو بود


ای شکسته خاطر من                روزگارت شادمان باد


ای درخت پرگل من                 نو بهارت ارغوان باد


ای دلت خورشید خندان سینه تاریک من                 سنگ قبر آرزو بود
                                                                                                       سنگ قبر آرزو بود
                                                                                                                                                      سنگ قبر آرزو بود
                                                                                                                                                                    سنگ قبر آرزو بود